candle

אנדרטה לצוות עוז

בקיבוץ מעיין ברוך הוקמה אנדרטה לזכר צוות עוז.

בתום מלחמת לבנון השנייה, מלחמה בה שכלה משפחת הקיבוץ את הרן לב ז"ל, בן נוסף מבניה היקרים, הוחלט להקים גן לזכר החברים והבנים אשר נפלו במלחמות ישראל, בו תיכלל גם פינה להנצחתו ולהנצחת חבריו שנפלו עימו בקרב גבורה ליד הכפר עינתה, צפונית לבנת ג'ביל –  עוז צמח, דן ברויר וינון ניסן זכרם לברכה. 

האתר מצוי בשוליו הצפוניים מזרחיים של הקיבוץ, בתחום שטח פרטי פתוח, ראה מפה בהמשך. שטח זה משתרע על כ- 10 דונם, הגובלים בשטחי חקלאות, משק ומגורים.

 מיקומו, גודלו והמרכיבים שכלולים בשטח מאפשרים מגוון רב של פעילויות כגון – ספורט, משחק, נופש פעיל, תצפית, טיול ושיטוט, כינוס והתקהלויות בימי זיכרון ואף בימי חג ועצרת וכן מקומות למרגוע ולהתבודדות. פינת ההנצחה כוללת צריח וקנה של טנק כדוגמת הטנק של צוות 3 ב', מוצבים על משטח בטון מחורץ בסימני תנועה של כלים כבדים כדוגמת הסימנים שמטביעים זחלי הטנקים בתנועתם. 

קנה הצריח מאוזן ופונה לכוון צפון מערב – לעבר הרכס הנצפה של נבי אל עוודי אשר בלבנון. על גבי משטח הבטון, לצד הצריח, פרושים שני זחלים שהובאו מן הטנק הפגוע ועל גביהם מוצמד מספרו של הכלי. 

כוונם של הזחלים מופנה אף הוא לעבר לבנון אך הם אינם מוצבים מקבילים, אלא בזוית, המבטאת את היותם קרוסים ובלתי שמישים עוד. מצידם האחר של הצריח והקנה מוצב שילוט הנצחה ממתכת. האותיות הגזורות בו חלולות ומבטאות בזאת את החלל העצום שנוצר עם נפילתם. לחצו על התמונות להגדלה.

 

צורניות, חומריות וצבעוניות האתר

 1. מעגל – כמקום כינוס, מפגש וגם התייחדות. בחירת צורה המייצגת את השלמות, את החיפוש אחר הרמוניה, שלווה. אזכור של הצורה העגולה של בריכת המים הסמוכה, אך בהיפוך המשמעות – כאן חווית המרחב היא בפנימיות של המעגל ולא במעטפת החיצונית הצופה אל הסובב, אלא כזו המתכנסת אל ההתרחשויות שבתוכה.

2. תעלה, גרם מדרגות צר וממוסגר – חלל תחום וממוסגר על ידי דפנות. צורה הלקוחה מן הקיים בעמדה הסמוכה ויכולה להוות חוליה מקשרת ביניהם. כפל משמעות – אפשר – כמקום מגונן ואפשר בהיפוך המשמעות – כמקום הסוגר על הנמצא בו מכל עבריו.

3. בטון חשוף בגימור חזותי – כחומר לבניית קירות תומכים, קירות ישיבה, מדרגות ומשטחים למדרך. גימור חלק כדוגמת בריכת האגירה, גלי כדוגמת הפח הגלי שבדופן התעלות והשוחות, מסורק כדוגמת מדרכות הבטון השכיחות בחצר הקיבוץ או מחורץ ומוטבע בסימנים כאוטיים של עקבות גלגלי רכב כבד – רמיזה לכלי עיבוד האדמה אך גם לעקבות כלי המלחמה המתחפרים ומבוססים בעמדת המגננה.

4. בזלת – בולדרים, סלעים מקומיים, בגוון חום אפרפר. אבני בזלת – כמילוי בתוך סלים מרשתות פלדה שמשמשים לתמיכת קרקע (מכונה גביונים).

5. מתכת – פח גלי שמשמש במקור לדיפון שוחות ותעלות, לוחות ברזל מוחלד כמשטחים וברזל צבוע בגווני חאקי וצהבהב- חום הם המרכיב העיקרי של מגדלי התצפית והטנק המיושן.

6. חאקי – כגוון רכיבי הברזל הקיימים על גבי העמדה – טנק מיושן ומגדלי השמירה.

7. אפור על גווניו השונים – גווני הבטון בשימושיו השונים.

8. חום אדמדם – כגוון הקרקע המקומית וגוון הברזל החלוד.

כמה מילים על האתר יד לבנים במעיין ברוך

קיבוץ מעין ברוך עלה להתיישבות באדמות חמרה לפני כששים שנה, ביום 11.3.1947,
סמוך למפגש הגבולות שבתום קרבות מלחמת העצמאות יהפוך להיות לגבולם של ישראל, סוריה ולבנון.

קומץ צעירים ילידי הארץ, לצד עולים מארצות שונות, שזה לא מכבר הגיעו אליה, עלה להתיישבות במקום, בידיעה שההיאחזות במקום, עיבוד האדמה וגיבושה של חברה פעילה, חיה ותוססת הינם חלק מרצף של התיישבות שמשמעותו הגדרה, שמירה  וחיזוק  גבולה הצפוני של מדינת ישראל.

במהלך השנים ידע המקום התנכלויות, מאבקים וקרבות, לצד מאמצים וקשיים רבים בהפרחת האדמות ובהפיכתן מאדמות שוממות למטעים מוריקים ומניבים. מאז הקמתו של הקיבוץ, נפלו רבים מחבריו ומבניו במהלך שירותם הצבאי ובתוך כדי השתתפות במלחמות ישראל תוך הגנה על המולדת. חלקם אף נפל במלחמות שנערכו לאורך הגבול הצפוני, בהגנה על הבית, פשוטו כמשמעו.

בתום מלחמת לבנון השנייה, מלחמה בה שכלה משפחת הקיבוץ את הרן לב ז"ל, בן נוסף מבניה היקרים, הוחלט להקים גן לזכר החברים והבנים שנפלו במלחמות ישראל, בו תיכלל גם פינה להנצחתו ולהנצחת חבריו שנפלו עימו בקרב גבורה ליד הכפר עינתה, צפונית לבנת ג'ביל –  עוז צמח, דן ברויר וינון ניסן זכרם לברכה.